ترموود چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشته شده توسط : rahman sadeghi

حتما شما هم سوال‌های متعددی درباره ترمووود دارید مانند، از ترمووود چه استفاده‌هایی می‌شود؟ محصولات ترمووود کدام‌ها هستند؟ آیا از مواد شیمیایی در فرآیند تولید این نوع چوب استفاده می‌شود؟ استفاده از ترمووود در دکوراسیون داخلی آلرژی را تشدید می‌کند؟ و سوالات‌های زیادی که در این زمینه مشتریان از ما می‌پرسند.

جهت پاسخ دهی مناسب به سوال‌های شما عزیزان در ابتدا تصمیم گرفته‌ام قبل از این که درباره‌ی محصولات ترمووود اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهم، شما را با توضیح مختصری از ترموود و ویژگی‌های مهم آن که باعث جذب علاقه‌مندان بسیاری شده است ارائه دهم تا خیلی بهتر با این نوع از چوب که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است آشنا شوید.

ترمووود چگونه چوبی است؟

ترمووود یا چوب ترموو به چوبی گفته می‌شود که در طی مراحل مختلف و با استفاده از روش‌های اصولی در معرض حرارت‌های مختلف از 100 درجه سانتی گراد تا بالاتر از 200 درجه سانتی گراد، در حضور مقادیر کم اکسیژن قرار می‌گیرد.

این کار سبب کاهش میزان رطوبت چوب و خشک شدن آن خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است در این فرآیند حرارتی که به دیواره سلولی چوب وارد می‌شود، تغییر حالت و واکشیدگی چوب تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. سپس این شرایط با تغییر حالات مختلف به مرحله‌ای می‌رسد که کلیه رطوبت و صمغ داخل چوب از بین می‌رود و علاوه بر این موضوع مقاومت ترمووود به دلیل مراحل فرآیند در برابر قارچ‌ها افزایش می‌یابد.

به همین دلیل چوب بعد از انجام فرآیند تولید در برابر سرما، گرما، رطوبت، لانه گزینی و … بسیار مقاوم‌تر از سایر چوب‌ها می‌شود.

6 ویژگی منحصر بفرد محصولات ترمووود

سبکی قابل مقایسه ترمووود درمقایسه با سایر چوب ها

این نوع چوب برای نمای ساختمان بسیار مناسب می‌باشد. دلیل اصلی این موضوع هم وزن کم این محصول نسبت به متریال‌های موجود در بازار می‌باشد. ترمووود بهترین انتخاب برای ساختمان‌هایی است که از نمای فلت (صاف) استفاده می‌کنند. چوب نمای ترمووود علاوه بر زیبایی، بسیار سبک وزن‌تر سایر مواد دیگر است. که این امر در حمل و نقل آسان و راحت‌تر نیز یک امتیاز مثبت در نظر گرفته‌ می‌شود.

مقاومت بالا در برابر صدا

چوب دارای ذراتی عایق صدا و به اصطلاح آکوستیک است. این خاصیت و یا ویژگی، صوت موجود در فضا را جذب می‌کند. امروزه از ترمووود در دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌شود که علاوه بر زیبایی، سکوت و آرامش بی‌نظیری را همراه دارد.

نصب راحت و زیبای ترمووود در مقایسه با سایر رقبا

اگر نصاب ترمووود حرفه‌ای باشد، باید نصب چوب ترموو بسیار سریع و بدون هیچ دغدغه‌ای انجام بگیرید. این ویژگی منحصر بفرد ترمووود برای پروژه‌هایی که زمان زیادی برای تکمیل ندارد بسیار حائز اهمیت است. دکوراسیون داخلی اماکن تجاری، محیط کار، سالن مطالعه، سالن اجتماعات و کنفرانس‌ها مثال خوبی برای استفاده از ترمووود هستند.

پیشنهاد مشاهده: کیفیت ترمووود با چه مواردی تشخیص داده می‌شود؟

مقاومت و انعطاف پذیری بالا

این ویژگی باعث شده است که بتوان از ترموود حتی در کف پوش‌ها هم استفاده کرد. معمولا کفپوش‌های ترموو به صورت تایل (Tile )‌های مربعی با زیرساز فلزی ساخته می‌شوند. که می‌توان از آن‌ها هم در فضای داخلی و هم در فضای بیرونی استفاده کرد.

کفپوش ترموود علاوه بر زیبایی بی‌نظیری که دارد بسیار سریع هم نصب می‌شود و می‌تواند با سازه‌های دیگر ترکیب رنگ جذابی را طراحی کند. ترمووود در برابر فشارهای دیگر مانند طوفان و زلزله نیز انعطاف پذیری بالایی دارد که باعث شده از این محصول حتی در مناطق کوهستانی استفاده زیادی شود.

مقاومت در برابر موریانه و حشرات

پیشنهاد ما به شما این است که اگر می‌خواهید از چوب به عنوان یک سازه استفاده کنید، ترمووود بهترین گزینه برای شما می‌تواند باشد. حرارت بالایی که به چوب ترمووود در طی مراحل فرآیند داده می‌شود، اجازه زنده ماندن هیچ موجودی را در محصولات ترمووود نمی‌دهد.

البته به دلیل فشردگی چوب ترمووود نسبت به سایر چوب‌های دیگر دارد امکان ورود هیچ موجود زنده‌ای مقدور نمی‌باشد. در نظر داشته باشید که موریانه‌ها و حشرات برای ادامه‌ی حیات و زنده ماندن نیازمند اکسیژن و هوا هستند که این امکان در محصولات ترمووود وجود ندارد.

مقاومت بالا در برابر رطوبت

همان طور که در بسیاری از مقالاتمان به این موضوع اشاره کرده‌ایم، در طی فرآیند تولید ترمووود رطوبت چوب تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل این ویژگی منحصر بفرد ترمووود کمک می‌کند که از این نوع چوب در فضاهایی که نم و یا رطوبت وجود دارد استفاده شود. برای مثال از چوب ترموو در سونا، استخر و جکوزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع چوب ترمووود

به طور کلی ترمووود به دو دسته‌ی نرم چوب و سخت چوب تقسیم می‌شود که هر کدام از این دو دسته ویژگی‌های منحصر بفرد خود را دارند. لازم به ذکر است که این تقسیم بندی بر اساس ویژگی‌های درختی است که از آن محصولات ترمووود تولید می‌شود. که البته سوزنی برگ بودن و یا پهن برگ بودن درخت هم در تقسیم بندی نوع ترمووود بسیار مهم است.

درخت کاج یا پاین به عنوان ترمووود

درخت کاج جزو دسته‌ی سوزنی برگان و دارای گونه‌های متفاوتی است. این درخت همیشه سبز، از دسته‌ی نرم چوبان می‌باشد. در واقع چوب درخت کاج سبک بوده و چگالی کمی دارد به همین علت باعث شده است در نمای ساختمان بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

این نوع چوب‌ها دارای گره‌های 7 و8 بوده، برش‌های طولی و عرضی دارند و با ضخامت مشخص، برش‌های متنوعی را برای اجرا در کاربری‌های متنوع ایجاد می‌کنند. در واقع چوب پاین یا همان درخت کاج به دو دسته‌ی گره دار و بدون گره تقسیم‌بندی می‌شود. لازم است بدانید، UTV چوب کاج گره دار است که مقاطع مختلفی دارد. ترمووود دارای فاق و زبانه به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین چوب کاج بدون گره یا SHP به عنوان پرکاربردترین نوع ترمووود در محوطه و نما ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب بدون گره، همان چوب چهار تراش درخت کاج است. خوب است که بدانید چوب بدون گره سالم‌ترین و زیباترین نوع ترمووود محسوب می‌شود و ارزش بالایی دارد.

درخت اسپروس و یا نوئل در محصولات ترمووود

چوب اسپروس از درخت اسپروس و یا نوئل بوده است. و با توجه به این که جزو دسته‌ی سوزنی برگان قرار می‌گیرد، جزو نرم چوب‌ها محسوب می‌شود. گره‌های درخت اسپروس به صورت نقطه‌ای بوده و در طول چوب به صورت نامتوازن تکرار می‌شود.

درختان سوزنی برگ مانند اسپروس به علت توانایی ذاتی و ویژگی‌های خاصی مانند رشد صاف و عمودی برای استفاده در الوار و ترمووود پتانسیل خوبی دارند. یکی از دلایل رشد عمود درختان کاج به دلیل شرایط آب و هوایی کشور فلاند است؛ چرا که در منطقه نیمه قطبی فلاند، زمستان بلند و تابستان کوتاه می‌شود.

به همین علت تابستان کوتاه و زمستان بلند باعث می‌شود طول رشد درختان بسیار کوتاه باشد و درختان مجبورند که در این فرصت کم به سمت آفتاب به صورت مستقیم و کشیده رشد کنند.

ترمووود درخت اش یا زبان گنجشک

زبان گنجشک، ون و یا اش از درختان پهن برگ و خزان پذیر بوده است. لازم است بدانید که شاخه‌های منظم درخت زبان گنجشک دارای برگ‌های مرکب، شاخه‌ای و دندانه دار است. رنگ پوست تنه‌ی درخت این نوع چوب خاکستری روشن تا خاکستری سبز و تنه‌ی آن پوسته پوسته است. درختان اش به دلیل مقاومت بالایی که دارند در فضاهای شهری مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرند.

چوب درخت زبان گنجشگ از نوع سخت چوب و بدون گره بوده است و به علت چگالی و استحکام بالایی که دارد برای کاربری‌هایی مانند، کفپوش‌ها و یا فضاهایی که بیشترین فشار را تحمل می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل سخت بودن این نوع چوب، در مقابل از دست دادن رطوبت مقاومت نشان می‌دهند به همین علت فرآیند تولید ترمووود باعث خشک شدن کامل چوب نمی‌شود. معمولا استفاده از این نوع چوب برای محیط‌های باز پیشنهاد نمی‌شود. چوب درخت اش از نوع بدون گره می‌باشد.

محصولات ترمووود

امروزه محصولات ترمووود دایره بزرگی از نیاز‌های داخلی و خارجی را پوشش می‌دهد. از طراحی دکوراسیون داخلی گرفته تا نمای چوبی ساختمان از ترمووود استفاده می‌شود.

کاربرد ترمووود در دکوراسیون داخلی

کاربرد چوب ترموو در دکوراسیون داخلی شاید بیشتر از موارد دیگر کاربرد آن، به کار بیاید. در واقع توانایی چوب ترموو در محل زندگی بسیار وسیع است. تولیدات مقاوم، زیبا و با کیفیت ترمووود می‌توانند بهترین انتخاب برای تبدیل کردن محیط خانه به محیطی آمیخته با طبیعت باشد.

امروزه به ویژه در سال‌های اخیر استفاده از ترمووود در دکوراسیون داخلی بسیار افزایش یافته است. در ادامه با ذکر چند مثال شما را با کاربردهای دکوراسیون داخلی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

1پیشنهاد مشاهده: طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

کاربرد ترمووود در کفپوش، دیوارپوش و سقف

همان طور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم به دلیل مقاومت بالای ترمووود و همچنین جذب رطوبت بسیار پایین این نوع چوب در کفپوش‌ها بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ترمووود در وسایل چوبی خانه

برای اطمینان از استحکام بخشی وسایل خانه می‎‌توانید از ترمووود به عنوان وسایل خانگی استفاده کنید. چرا که کیفیت و مقاومت بالای ترمووود تضمینی است. مبلمان، میز عسلی، میز تحریر و کتابخانه از جمله مواردی هستند که می‌توانید در ساخت آن‌ها از ترمووود استفاده کنید. همچنین فضای پشت تلویزیون هم با طراحی‌های خاصی از چوب مزین می‌شود که می‌توانید از ترمووود استفاده کنید.

کاربرد ترمووود در گلدان‌ها

یکی دیگر از محصولات ترمووود استفاده از این نوع چوب در گلدان‌ها است. گلدان‌ها یا ( فلاوربکس ) که در فضاهای مختلف ساختمان از جمله ورودی، روی نماها، در قسمت پایین پنجره‌ها و یا در روف گاردن ( باغ بام) کاربرد دارند و سبب زیباتر شدن فضاهای ساختمان‌ها می‌شوند.

با استفاده از متریال طبیعی همچون چوب ترموو گلدان‌ها زیباتر و کاربردی‌تر گردیده و کاشت گل‌ها و گیاهان طبیعی و رطوبت ناشی از آب هیچ گونه صدمه‌ای به آن‌ها وارد نمی‌کند.  به همین علت است که ترموود به عنوان یکی از بهترین مصالح برای ساخت گلدان‌ها می‌باشد.

طراحی دکوراسیون خارجی با استفاده از ترمووود

یکی دیگر از کاربردهای همه گیر ترمووود استفاده از نوع چوب در دکوراسیون خارجی به خصوص نما ساختمان می‌باشد. در واقع به دلیل هزینه کم و نصب راحت ترمووود و همچنین زیبایی این محصول، به یکی از پرکاربردترین محصولات ساختمانی جهت نمای چوبی ساختمان تبدیل شده است.

ترمووود نمای ساختمان را می‌توان با طیف گسترده‌ای از رنگ‌های ترمووود پوشش داد و برای هر سلیقه‌ای رنگ چوب مخصوص ترمووود موجود می‌باشد که این هم یکی دیگر از دلایل فراگیر شدن استفاده از ترمووود می‌باشد.

روش‌های مقاوم سازی نمای ساختمان

چوب یک متریال طبیعی است و برای افزایش مقاومت در برابر تنش‌های محیطی مانند بارندگی، اشعه آفتاب و … باید در فضای باز و با استفاده از روش‌هایی مثل اشباع کردن، فرآوری با روغن داغ و فرآوری با حرارت انجام شود. یکی از جدیدترین روش‌های مقاوم سازی، ترمووود می‌باشد.

در واقع تخته‌های حرارت داده شده ( ترمووود) چند سالی است که برای مصارف مختلف در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که گفته شد، محصولات ترمووود دارای مزایای اضافه‌ای همچون پایداری ابعادی و مقاوم در برابر پوسیدگی می‌باشند. ترمووود الوار چوبی از جنس‌های گوناگون می‌باشد که این الوارها توسط عملیات حرارتی موسوم به فرآیند اصلاح قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های ترمووود در نمای خارجی

  • خالص و طبیعی بودن
  • سبکی و ماندگاری بالا در برابر شرایط محیطی مختلف
  • ثبات ابعاد
  • استانداردهای بالای ترمووود امکان استفاده از این نوع چوب را در فضاهای مرطوب و باز مانند استخرها، در ساخت وتولید مبلمان در فضای باز و نمای چوبی ساختمان‌ها ایجاد می‌کند.
پیشنهاد مشاهده: نحوه محافظت از نمای چوب ترمووود

تاثیر اشعه‌ی UV در چوب نمای ساختمان

در فضاهای باز تمام متریال‌ها تحت تاثیر اشعه‌ی خورشید قرار می‌گیرند. چوب‌های ترموو هم این قاعده مستثنا نیستند و باید از آن‌ها محافظت کرد. اما مزیتی که این چوب نسبت به دیگر متریال‌ها دارد این است که در فرآیند ترمووود از رنگ‌های مخصوصی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها دارای پیگمنت ضد اشعه UV می‌باشند.

زمانی که چوب نما ترمووود تحت تاثیر اشعه‌ی خورشید قرار می‌گیرد دچار تغییر رنگ می‌شود که می‌توان با رنگ‌آمیزی مجدد به حالت اولیه خود بازگردد. نکته‌ای ‌که باید در نظر بگیرید این است که سبک سازی ساختمان امری بسیار مهم است.

به هم دلیل استفاده از ترمووود در نمای ساختمان، بر روی سبک سازی آن موثر است. یکی از نکات مهم در ترمووود اجرای استاندارد و صحیح است در غیر این صورت حتی مرغوب‌ترین چوب‌ها دچار مشکل می‌شوند.

 

 

منبع: محصولات ترمووود





:: برچسب‌ها: ترمووود , دکوراسیون داخلی , دکوراسیون خارجی ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: